OGON-lijn
Als onderdeel van de bestuurlijke opdracht is gekeken naar wat er nodig is om de samenwerking robuuster te maken. Een belangrijke sleutel ligt daarbij bij de opdrachtgever-opdrachtnemer-overleggen (OGON). De OGON-cyclus, waarin de gemeentelijke vraag, prioritering en benodigde capaciteit wordt vertaald naar een opdracht voor Duo+ die vervolgens vertaald wordt in dienstverleningsovereenkomsten (DVO’s) en werkplannen, heeft een forse ontwikkeling doorgemaakt. De ervaringen vanuit de Corona-crisis laten dit ook zien: de OGON’s zijn beter in positie en de lijnen zijn kort waardoor snel geschakeld kan worden en daarmee een slagvaardige samenwerking ontstaat. Het is belangrijk om dit ook na de crisis zo te houden, waarbij verder wordt ingezet op de afstemming tussen de OGON’s, sturing, (her)prioritering en kosten.
Specifiek voor de bedrijfsvoering is ingezet op het vormgeven van een integrale aansturing van de dienstverlening. Hiertoe is een bijzondere rol toebedeeld aan het OGON Bedrijfsvoering. Het OGON Bedrijfsvoering dient meer en meer als de draaischijf tussen de opdrachtgever en de opdrachtnemer te functioneren. Dit betreft het ophalen en ontvangen van vraagstukken, maar ook de vraag articulatie en – verificatie. In dit gremium worden ook afspraken gemaakt over de haalbaarheid, tijdigheid en kwaliteit van de dienstverlening. Voor het OGON is het van belang zich in die herijkte rol door te ontwikkelen. Dat gaat niet vanzelf en raakt ook aan de cultuur van de samenwerking. Daarom is een extern bureau gevraagd advies uit te brengen op de betrokken thema’s. Dit advies zal door het OGON Bedrijfsvoering zelf worden vertaald in een Plan van Aanpak.