Corona
De eerste maanden hebben in het teken gestaan van het COVID-19 virus. Per 13 maart kwam dit in een stroomversnelling als gevolg van voorbereidingen op een waaier van ondersteunende incidentele en veelal extra maatregelen. Dit heeft ertoe geleid dat met man en macht is gewerkt aan het per 16 maart invulling kunnen geven aan het uitgangspunt: thuiswerken, tenzij. Er is ingezet op het versneld implementeren van de vernieuwde thuiswerkomgeving en in het faciliteren van thuiswerk-voorzieningen. Nagenoeg de totale inzet van de teams I&A en ID waren hierbij betrokken. Ook is een taskforce opgezet voor afstemming tussen de vier organisaties. Hieruit bleek de meerwaarde van samenwerken, bijvoorbeeld bij de uitwisseling van personeel en de extra achtervang voor vitale processen. Door het gebruik van Microsoft Teams kunnen (bijna) alle binnen Duo+ georganiseerde disciplines op afstand doorwerken. Ook de dienstverlening waarbij de medewerkers in direct contact staan met inwoners en bedrijven (KCC/DO/VTH) wordt, in aangepaste vorm, zoveel mogelijk gecontinueerd.
Naast alle maatregelen die al waren genomen zijn ook aanvullende maatregelen getroffen bij de handhaving van de noodverordening. Binnen het sociaal domein werd de druk verhoogd als gevolg van de tijdelijke BBZregeling (TOZO). Alles bij elkaar kostte dit veel inspanningen en vergde dit zowel menselijke ondersteuning als ook ondersteuning van thuiswerkfaciliteiten.
Qua ziekteverzuim ontstond er een kortstondige piek. Naast dit ‘echte’ ziekteverzuim ontstond ook een zogeheten preventief verzuim (mensen die door verkoudheidsklachten thuis moesten blijven, die normaal zouden hebben doorgewerkt), en bijzonder (zorg) verlof). Een voorbeeld van bijzonder verlof betrof een medewerker in de buitendienst met een zieke partner, waardoor de medewerker zelf in quarantaine moest. Thuiswerken was voor deze collega geen optie en van ziekte geen sprake, daarom bijzonder verlof. Er is slechts bij enkele medewerkers binnen Duo+ het coronavirus is vastgesteld.
In de dienstverlening bij Duo+ zijn als gevolg van corona verschillende trends te zien. Ten eerste is er prioriteit gegeven aan de het invullen van nieuwe werkzaamheden als gevolg van corona (thuiswerkomgeving faciliteren, uitvoering geven aan TOZO & handhaving noodverordening). Daarnaast heeft de coronacrisis een extra beslag gelegd op de reguliere dienstverlening (toename MOR-meldingen, extra inzet communicatie etc.) Tot slot zien we dat een aantal werkzaamheden vertraagd zijn (klachtenafhandeling, uitgifte paspoorten, projecten etc.) Dat alles maakt dat er in nauw overleg met de opdrachtgevers gekeken moet worden naar de invulling van de dienstverlening in de rest van 2020. Op dit moment wordt de balans opgemaakt vanuit de teams, de taskforce Corona heeft daarbij een coördinerende rol.